Àpats emocionalment sans

Tant a casa com a l’escola, l’hora de menjar amb els infants pot arribar a convertir-se en un autèntic camp de batalla. Sovint, els adults tenim unes intencions i no sempre es corresponen amb els desitjos dels nens i nenes… i quan això passa, es dóna una mena d’enfrontament on sembla que uns acaben guanyant i els altres perdent.

A La Nau Espacial no ens agrada que sigui així, volem intentar sortir-hi guanyant tots i especialment quan parlem de quelcom tan vital com és l’acte de menjar!!!

Nosaltres sempre transmetem als “tripulants” de La Nau que no hi ha dues famílies iguals, que totes són úniques i diferents, i per això, aquest text no pretén pas dir-vos quina és la millor manera de gestionar els àpats amb els vostres fills i filles, sinó simplement compartir amb vosaltres com ho farem nosaltres durant el Casal d’Estiu 2018.

Fa pocs dies, mentre llegia el llibre “Comer Atentos” de la psiquiatra i professora de meditació Jan Chozen, em vaig topar amb unes línies que, de sobte, em van fer pensar en com plantejarem els àpats a La Nau Espacial aquest estiu. I deia així:

Per tenir una relació saludable i equilibrada amb el menjar és essencial aprendre a dirigir la nostra consciència cap a l’interior i escoltar el que el nostre cos ens diu sobre les seves necessitats i satisfacció

Aquestes paraules posaven molt d’èmfasi en la importància d’escoltar-se a un mateix, i el llibre parla múltiples cops d’avaluar nosaltres mateixos el grau de gana que experimentem durant els moments previs a menjar.

Sabent això i tenint en compte que cada cos és diferent i que cada nen/a té unes necessitats úniques en funció del moment del dia, el menjar que ha ingerit abans, el seu metabolisme, etc… no sembla absurd que als menjadors se’ls acostumi a adjudicar a TOTS els nens i nenes la MATEIXA quantitat de menjar?

A nosaltres ens sembla que això no té gaire sentit, i a més a més, durant els casals passats on aplicàvem aquest mètode més tradicional, acabàvem llençant menjar en bones condicions!!! Un fet innecessari que ens entristia molt.

Així doncs… hem decidit canviar de mètode i convidar cada migdia als nens i nenes a decidir per ells mateixos què es posen al plat. Així, a mode de self-service, els brindarem l’oportunitat de començar a escoltar-se, a ser més responsables amb les seves accions i a guanyar autonomia. I les monitores, com no podria ser d’una altra manera, serem allà per acompanyar-los en les seves decisions i fer-los reflexionar en situacions conflictives, com per exemple en el possible cas que ells mateixos vegin que no poden assumir la quantitat de menjar que s’han servit.

No volem convertir el moment de menjar en una competició nen-adult ni facilitar l’aparició de traumes envers determinats aliments o situacions.

Volem àpats lliures de frustració, ràbia i incomprensió; àpats emocionalment sans, on els nens i nenes gaudeixin i creïn vincles saludables amb els aliments.

Esperem que aquesta nova metodologia ens ajudi a aconseguir-ho!!!

{ Helena }